woensdag 10 april 2019

Motie verbod oplaten ballonnen en plastic confetti

De gemeenteraad van Berg en Dal stemt in de raadsvergadering van 25 april over een verbod tot het oplaten van heliumballonnen en plastic confetti.

“Feestjes moeten gevierd blijven worden. Maar er komt zo overal plastic zwerfafval in het milieu. Dieren zien ballonresten aan voor voedsel, waardoor maag en darmen verstoppen en ze sterven van de honger. Ook kunnen met name vogels verstrikt raken in de sierlinten. Bovendien zijn er genoeg leuke alternatieven”, aldus D66 Berg en Dal.

De Tweede Kamer nam in 2014 al een motie aan om het oplaten van ballonnen actief tegen te gaan. Inmiddels hebben 59 gemeentes in Nederland een verbod op het oplaten van ballonnen. D66, gesteund door VOLG en PVDA, stelt voor om een verbod op te nemen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Ook vragen ze aan de gemeente om scholen, ondernemers en verenigingen te informeren over de schadelijke gevolgen van ballonoplatingen en plastic confetti en aan te moedigen tot het gebruik van milieuvriendelijker alternatieven.

Zwerfafval

Gemeente Berg en Dal heeft op dit moment een ontmoedigingsbeleid voor ballonoplatingen en geen beleid voor plastic confetti. Tessa Vorderman, fractievoorzitter D66 Berg en Dal: “D66 wil voorkomen dat confetti en ballonnen in de natuur of op landbouwgrond terechtkomen. Gemeente Berg en Dal probeert juist zwerfafval tegen te gaan. Ook de biologisch afbreekbare ballonnen doen er jaren over voordat ze daadwerkelijk afbreken en zijn schadelijk voor dieren. Wat D66 betreft wordt er helemaal geen heliumballon opgelaten of plastic confetti uitgestrooid en wordt er gekozen voor een alternatief.”